Seba: En kosmoplit har landat i Mariestad

Ja, ovanstående rubrik går att läsa i Mariestads-tidningen idag. Självklart blir jag nyfiken på denna rubrik. Varför? Jo, ordet kosmopolit är ett ord jag sällan hör användas i dagens samhälle. Så vad är då detta? Ja, inte ens jag kan med säkerhet fastställa vad en kosmopolit är men framförallt inte vad Leif Ahnlund menar när han säger att han är känner sig kosmopolitisk.

Här pratar vi om en man som köpt en espresso i Venedig en gång i tiden och bott i den gudförgätna hålan Norvich i närmare tio år. Det gör att han känner sig världsvan och kosmopolitisk. Så alla ni som varit utomlands någon gång i livet: Ni är kosmopliter...

Jag har ingen aning om var jag vill komma med detta inlägg, men själva artikeln är ,utan att skribenten känner till det, väldigt underhållande. Vad som är vinkeln i artikeln har jag fortfarande inte kommit fram till trots att jag läst densamma sju gånger.
Men det går att hitta många sköna citat i texten från den gode Leif. Först och främst säger han att innan han flyttade utomlands så ville han vara en sofistikerad man men att han enbart kände sig udda och frankofil. Ja, ni hörde rätt. Han kände sig frankofil... Bara att hitta det ordet i en intervju är riktigt bra gjort.

Som ni förstår så kan jag inte redogöra för hela artikeln och förmodligen blir detta mitt mest osammanhängande blogginlägg någonsin, men låt mig få redovisa för artikelns sluttamp ordagrannt: Där kommer nämligen det här med kosmopolitisk:
- Att gå över bron och köpa en espresso på väg till mitt jobb på Guggenheimmuseet i Venedig, för att sedan vakta Picassos verk, gjorde att jag kände mig världsvan och kosmoplitisk, berättar Leif.
Efter år utomlands som gett erfarenhet från flera av världens skrymslen och vrår så har han i flera bemärkelser landat.
- Nu har jag verktygen för att åstadkomma allt jag vill, menar Leif.
Det verkar onekligen som om Leif har många tankar och drömmar om framtiden men han är trots allt ödmjuk inför frågan om drömmar:
- Det är svårt att tala om drömmar när man lever mitt i en, avslutar Leif...Som alltså bor i Mariestad.

Jag vet inte om han verkar speciellt ödmjuk som det beskrivs i texten men jag kanske har missat något...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Bloggtoppen.se