Seba: Dag Rosander Dag Rosander...

För nästan exakt två år sedan satt den tidigare journalisten Dag Rosander och smed storstilade planer hemma på krokvägen i Täby. Hemma vid soffbordet satt han förnöjt med ett vinglas av det ädlare slaget i handen och såg sådär nöjd ut som bara en business man från Täby kan göra.
Den då blott 14-årige sonen Fabian Dag John (ja stackaren heter faktiskt så) hade precis kommit hem från Täby centrum efter ett stek med sina överklasspolare. Pappa Dag var mäkta nöjd när John Dag Fabian kom hem. Ostronen låg framme och under kvällen skulle minsann Dag Fabian John få pröva vin för första gången i pappas sällskap.

Familjen hade all anledning att fira. Telefonen ringde hemma på krokvägen precis när Dag hällt upp ett glas vin till sonen John Fabian Dag. Det var en gammal kollega som ville ha några kommentarer till Dags nya tjänst som presschef för SJ. En tjänst som han suktat efter länge.
Den gode och talföre Dag var förstås mäkta belåten och levererade följande minnesvärda ord:
- Jag ser fram emot en spännande resa med SJ de närmaste åren. En resa där jag får vara med och förmedla bilden av SJ som det moderna, lönsamma och kundnära företag det är.
- Jag vill också bidra till att SJ skall vara förstahandsvalet när alla människor planerar sina resor. Till skillnad mot andra färdmedel kan tåget och SJ på ett bättre sätt erbjuda resenärerna valfrihet mellan avkoppling, umgänge och arbete.

Två har gått sedan dessa klassiska och närmast pinsamma citat levererades. Hur har det då gått för Dag i hans nya roll?
Jovars, förra året vet alla vilket monumentalt kaos det var. Den här vintern har inte heller börjat optimalt för Dag med kamrater. Idag har tågtrafiken i stort sett stått still. Resenärer har fått sitta i sex timmar utan tillgång till värme, utan tillgång till mat och utan tillgång till toaletter i mörkret. Människor har hämtats av ambulans på grund av näringsbrist. Dessa fick dock sitta instängda i tåget i fem timmar först eftersom de vägrades bli utsläppta.
Med andra ord allt är precis som vanligt och Dagge har sannerligen lyckats förmedla SJ som det moderna, kundnära och lönsamma företaget. Och det där med att SJ är förstahandsvalet när alla människor planerar sina resor och till skillnad mot andra färdmedel på ett bättre sätt kan erbjuda resenärerna valfrihet mellan avkoppling, umgänge och arbete känns väl något tveksamt. Speciellt avkopplande kan det knappast vara att förfrysa och svälta inne på ett tåg där söderbögar går runt och delar ut ett halvt knäckebröd att dela på till varje kupe.

Men Dag ska ändå få lite beröm. Umgänge har ju resenärerna fått och det där med en spännande resa har han ju verkligen rätt i.
Dags ord efter dagens kaos är följande:
- Ett gott råd är att reklamera sin resa och berätta vad man varit med om. Det kan man alltid göra och sen kommer vi att titta på varje ansökan individuellt för att se om det är något mer vi kan göra för att linrda besvären lite.

Kloka ord av SJ:s presstalesman som återigen hänvisar till en resetidsgaranti som bara finns på papperet. Förra vintern hade jag förseningar på upp mot 50 timmar och totalt fick jag 79 SEK som kompensation. Dag vet sannerligen vad han pratar om... Den kompensationen kommer säkert en tokarg Gudrun Schyman som idag satt fast i fyra timmar säkerligen acceptera... Redan nu har Gudrun uttryckt ord som skandal och alla vet vad Gudrun redan tycker om att män finns på jorden.

Passa dig för Gudrun nu Dagge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Bloggtoppen.se