Seba: Självmordsbombarens röst en stor besvikelse

Då har jag äntligen fått lyssna på ljudfilen där självmordsbombaren Taimour Abdulwahabs riktiga röst finns med. Självklart måste rösten analyseras här på portalen.

Jag ska erkänna att jag hade stora förhoppningar på Taimours röst. När den första ljudfilen med en förvrängd röst på Taimour släpptes så lät han väldigt snäll. Förhoppningarna växte när Jönköpings-Posten publicerade en bild på Taimour från en radiostudio i Tranås där han var verksam inom etern för ett antal år sedan. Då började tankarna att snurra .

Skulle vi få höra en klassisk och välslipad radioräst?
Skulle han vara distinkt och prata helt utan manus?
Skulle han låta så snäll och oförstörd som vid den förvrängda varianten?
Och framförallt kanske den viktigaste frågan: Skulle det någonstans smyga sig in den där klassiska tranåsdialekten i hans tal till nationen? (tänk att få tala till en hel nation, mäktigt) En dialekt som är en högst udda blandning mellan jönköpingska, höglandssmåländska och östgötska.

Med facit i hand sitter jag här och är djupt besviken, på gränsen till självmordsbenägen. Det finns inte en tillstymmelse till någon inlevelse i hans tal och han låter så manusbunden som det bara går att låta... Det låter ungefär som en praoelev som går in i studion för första gången och sitter manusbundet och läser från baksidan på ett mjölkpaket eller ungefär som när Paolo Roberto läste sina filmrepliker i Stockholmsnatt.
Han inleder med att staka sig och är verkligen inte distinkt någon gång under hans röstmässiga few minutes of fame.
Någon dialekt är det inte heller tal om utan här är det "blattesvenska" som gäller men inte på något rappt gangstervis utan med stor osäkerhet och helt utan auktoritet.

Nä, det här var inte vad jag hade hoppats.
Jag slutar dock inte att ge upp helt utan jag vill höra honom ropa det där briljant roliga ordet jihad med pondus och eftertryck i slutet av talet. Men vad händer? Taimour måste ha tappat bort sig i papperen för han får knappt fram ordet jihad överhuvudtaget utan staplar fram det efter mycket om och men.

Summa summarum: En nolla i betyg från skala 1 till 10. Precis som hela din aktion... Jag är besviken Taimour, inte främst för själva dådet utan för att du är en usel talare.

Tills sist den största frågan: Hur f-n kunde ni som är ansvariga för lokalradion i Tranås anställa honom på er redaktion?


......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Bloggtoppen.se